القائمة الرئيسية

الصفحات

ما حقيقة اندماج الطلاب السوريين مع اللبنانيين؟

 Group WHATSAPP


قال وزير التربية والتعليم العالي في حكومة تصريف الأعمال عباس الحلبي ، إن "ما يتم تداوله حول دمج الطلاب السوريين مع الطلاب اللبنانيين هو نوع من التلفيق الإعلامي الذي لا أساس له على الإطلاق". لا أحد ، لا من جهة دولية ، ولا من جهة مانحة ، ولا من أي جهة محلية أو أجنبية أخرى "، مؤكداً أن" هذه القضية برمتها من نسج الخيال ، ولم تكن مطروحة على الطاولة أمامنا ، لا من قبل ولا من قبل. الآن."

واعتبر في مقابلة اعلامية ان "عددا من مواقع التواصل تنشر منذ فترة مثل هذه الاخبار المتعلقة بدمج اللبنانيين مع غير اللبنانيين" ، وقال: "سياسة وزارة التربية هي جزء لا يتجزأ من سياسة الحكومة اللبنانية التي انتهجتها لسنوات عديدة ، وليست هذه هي المرة الأولى التي يتعلم فيها غير اللبنانيين في المدارس الرسمية.

وأكد الحلبي أننا مستمرون بنفس النظام الذي كان ساري المفعول في السابق ، أي أن الفترة المسائية حصرية للطلاب اللبنانيين ، والفترة المسائية حصرية للطلاب غير اللبنانيين ، وكل ما يقال مخالف هذا الواقع من نسج الخيال وليس له اساس في الحق ".

وكرر أنه "لا يوجد اتجاه فيما يتعلق بالاندماج ولن يكون هناك".

وأشار الحلبي إلى أن "التعليم في فترة ما بعد الظهيرة مشمول بالمانحين ، وإن كان يضع أعباء جزئية على ميزانية الدولة اللبنانية من حيث استهلاك الأبنية المدرسية الرسمية التي تعمل على فترتين قبل الظهر وبعده ، مما يؤدي إلى استهلاك جميع المرافق المدرسية ، ولكن هذا الامر لن يغير اتجاه الوزارة ". التعليم حتى يومنا هذا.


وكشف أن "الوزارة تعمل حاليا مع منظمة اليونيسف لتزويد جميع مباني المدارس الحكومية بالطاقة الشمسية ، وأن هذا المشروع يضم أيضا مهنيين رسميين ودور معلمين ومعلمات ، ويستفيد من هذا المشروع أكثر من 850 منشأة مدرسية رسمية. "

وأعرب عن أمله "في نهاية العام الجاري ، سنتمكن من تشغيل الطاقة الشمسية ، حتى لا تحتاج المدارس إلى مصدر آخر".

وأوضح أن "سياسة الحكومة اللبنانية منذ البداية تكلف المعلمين اللبنانيين حصرا بتدريس اللبنانيين والنازحين في المدارس الرسمية سواء كان ذلك بنظام الدوام قبل الظهر أو بعده ، وهناك عدد كاف من المعلمين رغم الاستقالات ، بلوغ سن التقاعد ، والإجازة بدون رواتب ، لذلك وزارة التربية ليست بحاجة إلى خدمات هيئة تعليمية من غير اللبنانيين ، وبالتالي فإن مناهج التدريس المعتمدة هي مناهج لبنانية حصرية في مناوباتي قبل الظهر وبعد الظهر. لافتا إلى أن "تعليم غير اللبنانيين المشمولين بالدعم الدولي يغطي مرحلة التعليم الأساسي فقط أي حتى الصف التاسع".


وأشار إلى أن "تغطية تعليم النازحين في المرحلة الثانوية هو أمر يخص الجهات المانحة ، والمطلوب منها توفير الأموال المطلوبة ، ولدينا القدرة على مناقشة كل الأمور ، لأننا نؤمن ونؤمن بذلك. حق كل طفل موجود على التراب اللبناني في التعليم حق مصون مهما كان لونه ". عرقه ومعتقده يعنيان أن له حقًا مقدسًا في الحصول على التعليم ".

Caretaker Minister of Education and Higher Education Abbas al-Halabi said, "What is being circulated about merging Syrian students with Lebanese students is a kind of media fabrication that has no basis whatsoever." No one, neither from an international party, nor from a donor, nor from any other local or foreign party,” stressing that “this whole issue is a figment of the imagination, and it was not on the table before us, neither before nor before. now."

In a media interview, he considered that "a number of communication sites have been publishing such news for some time regarding the integration of the Lebanese with non-Lebanese," and said: "The policy of the Ministry of Education is an integral part of the policy of the Lebanese government that it has pursued for many years, and this is not the first time that he has learned Non-Lebanese in public schools.
Al-Halabi confirmed that we are continuing with the same system that was in effect in the past, that is, the evening period is exclusive to Lebanese students, and the evening period is exclusive to non-Lebanese students, and everything that is said contrary to this reality is a figment of the imagination and has no basis in the truth.

He reiterated that "there is no trend in terms of merger and there will not be."

Al-Halabi pointed out that "Education in the afternoon is covered by the donors, although it places partial burdens on the Lebanese state's budget in terms of consuming official school buildings that operate in two shifts before and after noon, which leads to the consumption of all school facilities, but this matter will not change." direction of the Ministry. education to this day.
He revealed that "the ministry is currently working with UNICEF to provide all public school buildings with solar energy, and that this project also includes official professionals and the role of male and female teachers, and more than 850 official school facilities benefit from this project."

He hoped, "At the end of this year, we will be able to operate solar energy, so that schools will not need another source."

He explained, "The Lebanese government's policy from the outset mandates Lebanese teachers exclusively to teach the Lebanese and the displaced in public schools, whether that is in the shift system before or after noon, and there are a sufficient number of teachers despite the resignations, reaching the retirement age, and leave without salaries, so the Ministry of Education does not need to Services of an educational body from non-Lebanese,Therefore, the approved teaching methodology is exclusively Lebanese in my shifts before noon and afternoon. Pointing out that "the education of non-Lebanese who are covered by international support covers the basic education stage only, that is, up to the ninth grade."


He pointed out, “Covering the education of the displaced at the secondary level is a matter for the donors, and they are required to provide the required funds, and we have the ability to discuss all matters, because we believe and believe in the right of every child present on Lebanese soil to education, an inviolable right, whatever its color.” His race and belief mean that he has a sacred right to receive an education.”

تعليقات